En ny identitet
Foto: Grafikken

Publisert:  01.05.2019

Stopp opp et lite øyeblikk, og tenk over hva du forbinder med UKA. Kanskje er det utrolige konsertminner fra Dødens Dal, abstrakte og fantastiske konstruksjoner i Høyskoleparken eller herlige erindringer fra kvelder på Samfundet. Uavhengig om dette er din første eller tiende UKE, så har du nok en formening om hva UKA er, og hva festivalen representerer.

For mange er den grafiske profilen en viktig del av nettopp denne identiteten. Tannhjulene i 09, trekantene i 11, de fargede flatene i 15 eller de geometriske formene i 17. Den grafiske profilen preger de aller fleste synlige aspektene ved festivalen og synes på alt ifra konsertplakater til selskapsmenyer og kleskolleksjoner. I år, som tidligere, har vi i Grafikken vært opptatt av å skape en identitet som skiller oss ut fra tidligere UKEr, samtidig som vi har ønsket å gjøre ære på den lange historien UKA har bak seg.

UKA er en studentfestival. Over 1800 frivillige kommer til å gi av sin egen fritid for å skape magiske øyeblikk for hele Trondheim. Vi ønsker at dette skal reflekteres i profilen. Gjennom valg av skrifttyper til grafiske elementer og fargebruk har vi hatt som mål å fremheve det varme, lekne og nysgjerrige som gjerne oppstår når studenter skal lage noe stort og eget. Valget av form og farge har på ingen måte vært tilfeldig. Formene vi bruker er hentet fra tidligere revyplakater, og inspirasjonen til fargene kommer fra Studentersamfundets utgangspunkt, nemlig sirkuset.

På denne måten har vi skapt et uttrykk for UKA-19 som både tar med seg den rike historien festivalen har å by på, samtidig som vi går vår egen vei for å skape noe nytt!

Andre nyheter